Medhjælper i SSS
11. maj 2020
Show all

Opdatering vedr. sejlsport og corona 8. maj 2020

Der er intet positivt nyt for sejlsporten i fase 2 af genåbningen af Danmark.

Statsministeren holdt i går torsdag den 7. maj igen pressemøde om corinasituationen. Her præsenterede hun den såkaldte fase 2 for genåbning af Danmark. Vi havde fra Dansk Sejlunions side i forvejen haft forhåbning om, at der ville komme positivt nyt for vores sport – på linje med mange andre idrætsforbund.

Men – selvom Statsministeren havde udendørs idræt med på sin positivliste – så er status alligevel helt uændret. Aftalen mellem alle Folketingets partier er, at ”udendørs idræts- og foreningsliv kan under de gældende regler, gennemføre sundhedsmæssigt forsvarlige aktiviteter.” Betoningen af ”de gældende regler” indebærer, at forbuddet mod at være mere end 10 personer samlet om en aktivitet fortsat er gældende.

Samtidig har Sundhedsstyrelsen fastholdt sine anbefalinger, som i forhold til al udendørs idræt – også sejlsport – blandt rummer anbefalingen om at holde mindst 2 meter afstand.

Folketingets partier er i dag blevet enige om de såkaldte fase 3 og fase 4 åbninger. Her er det mest positive for sejlsporten, at forsamlingsforbuddet på de 10 personer kan hæves til 30-50 personer i fase tre efter den 8. juni.

Det er for mange sejlere, sejlklubber og Dansk Sejlunion særdeles svært at forstå, at forsamlingsforbuddet også gælder aktiviteter på vandet. Men det er der ingen tvivl om, at det gør. Derfor må vi klart anbefale klubberne, at man fortsat afholder sig fra at gennemføre aktiviteter med mere end 10 deltagere – uanset afstanden mellem disse.

Der hersker lidt tvivl om, hvor stor afstand (både i tid og distance), der skal være mellem forskellige aktiviteter for at disse kan betragtes som selvstændige. Vi arbejder på en afklaring heraf, da politiet har givet forskellige svar over for forskellige sejlklubber. Vi anbefaler klubberne at anlægge et forsigtighedsprincip, så politiet ikke kan opfatte klubbernes forskellige aktiviteter som én aktivitet med flere end 10 personer. Det kan ske ved en væsentlig tidsmæssig forskydning og en tydelig distance mellem fx træningsbanernes placeringer. Bøden mod eventuel overtrædelse af forbuddet er 2.500 kr. pr. person.

DIF har aktivt søgt og opnået indflydelse i den politiske proces omkring åbningen af Danmark, og Dansk Sejlunion presser vedholdende på over for DIF på linje med andre forbund. I de kommende dage fortsætter forhandlingerne mellem DIF og Kulturministeriet om retningslinjerne for idrætten.

Selvom vi kunne ønske, at åbningen ville ske hurtigere, så skal vi huske at glædes over, at vi har en fritidsinteresse, som kan dyrkes frit, når vi sejler selv.

Vi er taknemmelige for den opbakning, som klubberne viser over for de anbefalinger, som Dansk Sejlunion og DIF har formuleret. Det gør uden tvivl en forskel i det store billede.