KLUBAFTENER 2017-2018 kl 19-21

Arrangementsudvalget v/Henning Sztuk og Peter Langford

Onsdag, 1. november

Museumsinspektør Morten Tinning (Museet for Søfart, Helsingør).

Sømandens lyst og længsler

De fleste kender fortællingen om den kække, virile og fandenivoldske sømand med en pige i hver havn og en libido på størrelse med verdenshavet. En skikkelse så gammel i vores fælles erindring, en skikkelse, der ikke kun lever videre i sømandens selvbevidsthed, men i høj grad også i vores fælles historie og kultur. Dette foredrag ser nærmere på den ikoniske sømandskarakter i litteraturen og i historien og stiller spørgsmålet: Hvad er myte – hvad er fakta.

Om Morten Tinning:

Morten Tinning er museumsinspektør, med ansvar for forsknings- og formidlingsmæssig udvikling af nye udstillinger, forlagsvirke og redaktør for museets årbog.

Onsdag, 6. december

Julehygge og Julegløgg

Den traditionelle Julehygge aften med juleglögg og æbleskiver, og hvor vor alles pressefotograf Flemming Hansen viser billeder om årets gang i og omkring vor havn.

Onsdag, 3. januar

Forfatteren, journalisten og sejleren Lars Bo  Kirk:

Halvvejs – en rejsedokumentar

Lars Bo kommer og fortæller om sine oplevelser, da familien solgte alt for at købe en katamaran og begive sig ud på en episk rejse jorden rundt over uendelige verdenshave til frodige tropeøer. Det er fortællinger om udfordringer og dagligdag ombord og en rejse fyldt med eventyr og kant, men også ulykker, tvivl, storme og invaliderende søsyge.

Om Lars Bo Kirk:

Uddannet journalist og tidligere direktør i et større dansk kommunikationsbureau. Under rejsen skrev han en meget velbesøgt og populær rejseblog. Derudover er familien kendt fra medierne, ikke mindst Jyllands-Posten, der har fulgt familien tæt med stort opsatte artikler i rejsetillæget Explorer.

Onsdag, 7. februar

Jakob Paludan

Førstehjælp og Hjertestarter

Vi nærmer os en ny sæson på vandet, og måske er det tiden at opfriske førstehjælp, og hvordan vi anvender en hjertestarter.

Vort medlem, lægen Jakob Paludan står for aftenens introduktion og praktiske øvelser.

Onsdag, 7. marts

Jakob Paludan / Karl Johan

Førstehjælp & Hjertestarter / Check din redningsvest

Vi fortsætter førstehjælp/hjertestarter kursus hvor vi slap ved sidste klubaften. Men til vor klubaften i oktober 2017 viste det sig, at det var en god idé at se på sikkerhed til søs, og især vedr. redningsveste og andet relevant sikkerhedsudstyr. Det vil Karl Johan fortælle om.