Mette Brask’s beretning ved SSS generalforsamling 18. november 2014

Det har været en forrygende sæson, med et væld af glade sejleroplevelser, i en sommer vi kun sjældent har oplevet.

Når jeg gennemgår denne sæsons foto, bliver jeg helt varm om hjertet og forundret over, hvor meget vi har sejlet og oplevet i havnen og hvor mange nye smakkesejlere, der er kommet til.

• Vi har bygget og malet bro hen over sommeren
  • Havnen fik en donation fra Nordea Fonden som hjælp til broen
  • Vi har næsten sejlet hver tirsdag hele særsonen og haft grill ca. 4 gange i Snekkersten og 3 i Espærgærde.
  • Vi har deltaget ved Sct. Hans fest, Havnefest og Store Stranddag.
  • Vi havde en flot deltagelse ved Sundtold markedet i Helsingør og flere hundrede gæster kom ud at sejle med os.
  • Weekenden efter de store både kom op, var det smakkernes tur den 1 nov. De sidste tre år har vi gjort det som et dejligt dagsprojekt med morgenmad, og frokost når vi er færdige.
  • Så er det vi stopper trafikken på Strandvejen og skubber jollerne over på græs.

Mange joller!

Nord for masteskuet står der nu 9 joller og ved værkstedet står 3, det er 12 ialt og det største samlede antal på Øresundskysten.

Bjah, Rosalina, Molly, Maren, Magda, Christian, Kisser, Hejren, og Rita

Oline, som vi modtog for 3 år siden, er endnu ikke færdig, men det ser ud til, at der sker noget i næste sæson.

I 2014 har vi modtaget tre joller Karen, Kid og Molly. Sagen er, at mange opgiver træbåden, fordi den bliver en for stor byrde økonomisk, da kun få kan skifte bor og derfor må betale en bådebygger.

Da havnefesten sluttede, kom en fremmed mand over på smakkebroen med foto og dokumenter og spurgte, om vi ville have hans jolle kvit og frit, der var fuld rigning men der var noget råd. Hvis vi kunne redde den, var det vores. Kid blev bygget i Snekkersten i 1943. Så det var svært at sige nej, nu hvor vi både har håndværksmæssig viden, adgang til værksted og tilmed folk, der brænder for det.
Eller lille Molly, som vi gerne vil udfordre de bedste jollsejlere fra ungdomsafdelingen at prøve kræfter med. Hun er en fræk lille sag fra Bådbyggerskolen i Helsingør. De skulle flytte til Hillerød og ville ikke have den med, også her medfulgte fuld rigning.

Karen er en forkommen lille sag, som vi kunne overtage for 2 kasser øl, men dagen før vi skulle se hende, havde en container ramt hendes side og Karen havde ligget på land i 4 år uden olie eller tjære – og så lever en jolle ikke længe. Hun skreg på olie og en kærlig hånd. Det har Peter Clausen ikke kunnet stå for og han har taget hende til sig. Nu ligger hun på værkstedet og har fået nyt bor og er ved at komme til live igen.

Men der er jo ikke havnepladser til alle de joller, så enten må vi lade dem gå til nye havne, eller omvende nogle ”plastbådsejere” til at blive smakkejolle-ejere. Det kan varmt anbefales. Vi har fået flere delebåde, som er genialt, fordi du deler arbejdsbyrde, økonomi og er flere til at sejle.

Maren er eksempelvis en nytilkommen delebåd bygget af Bjørn Andersen i 71/72

Henvend dig til Peter, Jess eller Mette hvis du er interesseret i at gå med i en delejolle, eller har spørgsmål.

Det har været et fantastisk år for smakkerne og vi nyder det dejlige fælleskab med hinanden, men også fælleskabet med sejlklubben og havnen som helhed.

Både Sletten, Espergærde og Hornbæk kigger med misundelige blikke på vores lille havn, med det dejlige klubhus, kran, ophalersted og adgang til værksted og ikke mindst det gode kammeratskab.

På kryds og tværs har vi hjulpet hinanden med forbedringer og byttet pladser i jollerne, således at vi har forsøgt at få så mange smakker på vandet som muligt.

Broen er næsten færdig og har fået så megen positiv omtale.

Smakkerne er blevet meget synlige i 2014 og ligger smukt samlet, side om side. Vort mål er at endnu flere kan komme ud at sejle (også vores venner i sejlklubben) og at jollerne og sejlkundskaberne bevares til kommende generationer.