I Snekkersten Skotterup sejlklub er vi så priviligerede at have klubjoller. Det er vigtigt for os, at det ikke er privat økonomi, som afgør, om man kommer til at sejle eller ej. En ny optimistjolle koster omkring kr 40.000, og sejler man på eliteplan, udskifter man typisk jolle hver andet år. Det er et ret stort budget for de fleste, og umuligt for os som klub i forhold til det kontingent I betaler. Vi forsøger at stille joller og senere små kølbåde til rådighed for alle, således at alle kan få gode oplevelser på vandet. Ikke alle joller er dog lige nye, og det gør på ingen måde en forskel i forhold til sikkerhed eller sejlerglæde! Vi sørger altid for, at alle joller er fungerende og forsvarligt tilriggede. Der kan dog være en forskel i forhold til marginaler, når man sejler kapsejlads. Man skal være relativt øvet for at kunne udnytte den forskel. Inden sæsonstart fordeler vi joller, og vores nøgle i forhold til fordeling er en kombination af følgende:

• Hvor lang tid har børnene sejlet – En øvet sejler laver alt andet lige færre buler og skader på jollerne, hvorfor de fortrinsvis sejler i de nyere joller.

• Antal planlagte kapsejladser – Vi vil gerne som klub stille med bedst muligt hold. Derfor skal de, som repræsenterer klubben, selvfølgelig have bedst muligt grej.

Det er ikke sikkert, kabalen går helt op alligevel. Op til hver enkelt kapsejlads kigger vi på, hvilke børn som har tilmeldt sig, og hvilke joller som dermed skal med til kapsejlads. Derfor kan børnene godt komme til at sejle kapsejlads i en anden nyere jolle, end den optimistjolle, som de normalt sejler i. Det har fungeret rigtig fint i sidste sæson med hjælp fra forstående forældre.

Meld tilbage på e-mail om i påtænker kapsejlads og i givet fald hvilke af ovenstående. Herefter fordeler vi joller.

Martin, Johan og Christian