Nytårsmenu
Niels O er gået bort
12. januar 2022

Anders H. Post mindeord

Det var med stor tristhed, at jeg i dag modtog beskeden om at Anders Post var sovet ind natten til søndag. Jeg har kendt Anders i næsten 25 år. Han underviste i navigation i Snekkersten Skotterup Sejlklub, og jeg husker ham som en særdeles kyndig og dygtig underviser, der kunne alle aspekter af maritime færdigheder på fingerspidserne.

Når vi skulle sejle på sommerferie, var det kutyme altid lige at konsultere Anders for at få gode ideer og inspiration om forskellige havne i Danmark og Sverige, idet han praktisk talt havde været i dem alle med sine sejlbåde, senest Sirenen.

Sirenen, en Concorde 38, er nok den mest fotograferede båd i Danmark, idet Anders i en lang årrække var skribent på Bådnyt og Bådmagasinet, hvor han lavede de fleste turbeskrivelser, som var både informative og omhyggelige. Anders Post var et kendt ansigt og navn i det meste af sejlsports Danmark.

Anders fik hvert år tilsendt en del eksemplarer af Kommas Havnelods som tak for de ændringer og fejl han jævnligt gjorde forlaget opmærksom på.

Anders har deltaget – og vundet – mange kapsejladser, hvilket de mange inskriptioner i sejlklubbens pokal vidner om, og det var imponerende, hvor god en navigatør han var. Jeg husker en del Sjælland Rundt På Indersiden, hvor det kræver at man hele tiden ved, hvor man er, i de til tider snævre løb. Nymodens kortplottere er for tøsedrenge, så Anders brugte kun søkort, som ofte var af ældre dato og kompas til at pejle sømærker og waypoints – Sirenens position var altid usvigelig sikker.

Mine tanker går til Randi og den øvrige familie.

Æret være hans minde.

Sven Riber

Bisættelse finder sted fra Egebæksvang Kirke fredag 14. januar 2021 kl 14.