Klubmester 2024 og sæsonafslutning
6. October 2024

Temaaftener vinter 2024-2025

Kære alle gæve SSS medlemmer + venner fra Espergærde.

Stor tak for jeres interesse i at støtte op om SSS TEMAAFTENER. Fine input fra mange af jer! Der er ideer til flere sæsoner!!!

Peter og jeg (Red: Peter Bøgkjær og Søren Dolriis) har nu taget ”kvadratroden” af alle returmeldinger på den lille interesse-analyse.

Allerførst kan vi melde, at der er et stort flertal, der ønsker, at vi holder fast i Onsdag kl. 19. Så det gør vi så! Vi vil tilstræbe, at det fortsat er den første onsdag i måneden, men dette KAN justeres, hvis en god indlægs holder ikke kan der.

Vi dropper også Maj-mødet, idet vi indså sidste forår, at det er for sent på året. Her har vi ”søsætning” og sæsonstart i fokus.

Vi vil fortsat reklamere for disse TEMA aftener på SSS hjemmeside, Facebook, e-mails og med plakater på havnen. SÅ kan vi sgu ikke gøre det meget bedre, tænker vi

Vi har grov-formuleret følgende TEMA-aftener, som I kan læse om nedenfor. Nærmere beskrivelser kommer, når vi er tættere på. Bemærk: Vi har endnu IKKE linet indlægsholdere op, så det KAN være, at der bliver justeret lidt i, hvordan de enkelte aftener bliver skåret.

Onsdag d. 27/11

Oplevelser fra verdenshavene og dyrt købte erfaringer
Chris Løbel  kommer og fortæller historier og erfaringer fra verdenshavene ombord på SAGA, Swan 47.

Onsdag d. 11/12

SejlerBANKO.
Vind en and… og meget andet guf. Julehygge-hejsa og løgnehistorier. Der trækkes sedler ”sjove anekdoter” fra hatten… noget du/i har oplevet til søs. Fortæl, fortæl!!! (skriv eller ring til Søren). Og måske en overraskelse. Glæd jer til en knas hyggelig aften i vores lille store fantastiske sejlklub.

Onsdag d. 8/1

Når det bliver SKARPT!
Selv med god planlægning kan vi komme ud i situationer, hvor vores sejler-kunnen kommer til kort. Eller næsten. Hvordan forbereder du som skipper din besætning? Checklister? Hvordan klarer du den vanskelige havnemanøvre i 15 meter/sekund uden bovpropel? Hvordan kommer du langskibs ind ”mod vinden”. Hvordan virker din MOB knap på din plotter? Hvis den virker… osv. osv. Oplæg + debat/indlæg fra også vores egne erfarne sejlere.

Onsdag d. 5/2

Fra stål til carbon
Moderne ”tovværk” har helt fantastiske egenskaber. Pænere og lettere end gamle stålvirer. Men hvordan arbejder man med dette? Hvad skal jeg vælge hvor, og hvorfor? Og… kan det moderne tovværk splejses? JA til det sidste… og det skal vi øve helt konkret sammen med en erfaren rigger. Det er faktisk utroligt let, man skal – som altid – bare lige vide hvordan.

Onsdag d. 5/3

Tættere på din dejlige motor og bådteknik
En motor er ikke blot ”praktisk”, det er også et helt centralt element i din og din besætnings sikkerhed. Hvordan passer du godt på den? Hvordan gør du den sæsonklar, så du IKKE får driftsstop på de mest kritiske tidspunkter. Hvordan undgår du galvanisk tæring af din skibsskrue eller dit sejldrev. Ligger du med landstrøm? Det er lusket… og du kan være mere ilde redt end du aner. (vi har et grumt eksempel fra vores havn)

Vi vil også kommer rundt om tips og tricks vedr. bundmaling. Og om hvilken brandslukker du kan bruge til hvad. I det hele taget vil der blive åbnet for dialog og spørgsmål/svar til/fra alle vores erfarne bådejere.

Onsdag d. 2/4

Rig, trim og sejl
Hvordan får du din båd bedre i balance… så et pust omsættes til fart og ikke krængning. Dette felt dækker både over meget avancerede læringer og nogle helt simple og effektfulde tricks. Vi får besøg af en erfaren sejlmager og rigger, der vil løfte sløret for disse tricks. Nogle kender du men har glemt. Eller ikke lige får brugt. Andre vil være nye for dig. Men kom og lær, for en veltrimmet båd ER meget mere tilfredsstillende at styre og være om bord i.

Vi glæder os i denne tid, nu TEMA aftenerne kommer.

Drop sofaen og kom onsdags-glad….  og mød talstærkt op!

Stor hilsen fra Søren Dolriis og Peter Bøgkjær