Det flydende Teater opfører
– et musikalsk portræt af Halfdan Rasmussen

Grinet & Døden – lørdag 26. september 2015 Kl 16:00 og kl 19:30

2015. En gruppe er mødt op for at få et glas hvidvin og historien om Danmarks store digter Halfdan Rasmussen. De vil hylde ham og nyde hans digte og sproglige finurligheder. Men Halfdan er også til stede, og han vil ikke lade sig hylde. Han vil dreje fortællingen i en helt anden retning.

Halfdan vil tilbage. Tilbage til tiden op til tyskernes indtog i Danmark, hvor han er en arbejderdreng på 24 år. Han er ludfattig, politisk engageret og glødende medlem af Antifascistisk Kampforbund. Han kæmper for at få sine digte og artikler udgivet, og i 1940 får han en invitation fra Tove Ditlevsen, der vil starte Unge Kunstneres klub. Her møder han digteren Morten Nielsen. Et skæbnesvangert møde, hvor et dybtfølt venskab bliver etableret. Halfdan hører en stor stemme i Nielsens digte og er overbevist om, at Nielsen vil få stor betydning i modstandsbevægelsen og i deres fælles kamp for den menneskelige ret.

Sådan går det ikke. Nielsen bliver dræbt under mystiske omstændigheder i ’44. 22 år, nyforelsket og som sin generations poetiske håb. Halfdans verden bryder sammen. Kuglen skulle have siddet i ham. Skylden og skammen over at have overlevet plager ham, og han bliver hjemsøgt af billedet af sin gode ven, der ligger stum og druknet i en blodpøl. Tanken og drømmen om at overtage stemmen og løfte arven efter Nielsen – både litterært og i kampen for et frit Danmark – besætter ham, og han kæmper indædt for at finde den digterstemme, han så inderligt ønsker, han har i sig.

»Grinet & Døden« er det hidtil ufortalte Halfdan-portræt. En sørgmunter tragedie hvor litterær kritik og samfundskritik smelter sammen, hvor venskaber fødes og brydes i kampen for at få udgivet sine digte og om at kæmpe for retten til at fortælle sin historie indtil publikum lytter – samtidig med at verden står i flammer.

I 2015 – 70-året for Danmarks befrielse – ville Halfdan Rasmussen være fyldt 100 år.

På scenen Thomas Bang, Pelle Nordhøj Kann, Hanna Englund, Marie Louise von Bülow
Dramatiker Line Mørkeby
Instruktør Rolf Heim
Komponist Jeanett Albeck
Scenograf Johanne Eggert

Køb billetter hos
www.helsingor-teater.dk

Noget om at forvalte sit pund
Jeg skriver sjove digte.
Jeg skriver også triste.
De første læser andre folk.
Selv læser jeg de sidste.

Halfdan Rasmussen, uddrag, »Tosserier IV«, 1954

Forårets Horisont
Verden er vaad og lys
– Himlen er tung af Væde …
Hjertet er tungt af Lykke,
lykkeligt nær ved at græde.

Morten Nielsen, »Krigere uden Vaaben«, 1943