Både op og i…
Mandagssejlads POKALEN
19. september 2022

R.I.P. Per Løbel – lidt om Flippertiden

Endnu en god mand er gået bort. Bente Løbel skrev på Facebook lørdag morgen 10. september, at Per nu efter længere tids sygdom er sovet stille ind.

Vores egne erindringer går tilbage til begyndelsen af 1980’erne, dengang vores børn sejlede optimistjolle. Ved overgangen til Flipperjollen kom vi tættere på Per Løbel og nød godt af hans sociale hjertevarme og ikke mindst hans praktiske indsats.

Det var en lille gruppe, ca 10 joller, som over en halv snes år havde en tæt kontakt. Dengang var Flipperen den dominerende fortsættelse fra optimistjollen og i Snekkersten var det en aktiv subkultur. Ud over sejlads, så handlede det også om mange praktiske ting; hvordan bygger, rigger man en jolle – og meget vigtigt; at få organiseret de årlige stævner. Der var Guld-Flipper konkurrencen og Skandinaviske mesterskaber – mest rundt i Danmark, men også i Sverige i Stockholms-området –  og et enkelt år i Risør / Norge.

Det udviklede sig til regulære familiestævner, hvor mange forældre bidrog efter evne – og særligt Per Løbel, som altid havde et rullende værksted med (og diverse lager, fx. ekstra master). Vi ser den periode som en forløber for nutidens brede ungdomsarbejde i Snekkersten Skotterup Sejlklub. Flipperen uddøde for mange år siden, men miljøet fra dengang er endnu levende i Snekkersten havn – og stadig med familien Løbel – men vi – og mange med os – vil savne det gode menneske Per Løbel. Æret være hans minde.

På vegne af Snekkersten Skotterup Sejlklub / Per & Elisabeth Reinholdt

Bisættelse 21. september 2022