Niels O er gået bort
Surprice koncert i SSS klubhus
21. februar 2022

Preben Søgaard mindeord

Det er trist at skulle melde, at endnu et mangeårigt sejlklubsmedlem er gået bort –  Preben Søgaard sov ind i onsdags, den 9. februar 2022 i en alder af 87 år. Preben var den inkarnerede sejlsportsmand. Det startede allerede med den første båd ”Baby” tilbage i 50’erne og siden ”Louise” og til sidst ”Sanne”. I sine yngre dage fast deltager i Sjælland rundt og flere andre kapsejladser. I mange år sørgede han for bådoptaget og bådisætningen i Snekkersten Havn. Han var kvalitetsmanden, ja til tider perfektionisten – vi husker ham iført sin orange Mærsk-heldragt og gang i piben puslende om sin Sagitta35-båd. Når “Sanne” kom på land blev alle dele omhyggeligt skilt ad, efterset og lakeret minimum 8 gange i hans værksted på Berberisvej. Og så proklamerede han til fru Bente ”Nu er båden gjort vinterklar” og dagen efter gik han så i gang med at gøre båden klar til at komme i vandet.

Bente og Preben gjorde i flere år sejltogter rundt i landet, Sverige og Tyskland sammen med Inge og Torben i deres motorbåd “Nauta”.

Preben var altid engageret i aktiviteter på havnen, bl.a. er det nuværende masteskur Prebens konstruktion. Når han ikke lige samlede bådstumper, sang han tenorstemmen i  Shantykoret. Preben fik os alle til at synge ved små og store lejligheder, især de svenske sømandsviser var blandt hans favoritter. Han var alsidig – veteranbiler var også Prebens passion – hans beige Cadillac kom kun på vejene i sommermånederne.

Per og jeg har i talrige år været i godt selskab med Bente og Preben på skiture i de franske alper, Preben var en habil skiløber – det gik dristigt og stærkt ned ad løjperne.

Preben vil være savnet, også i sejlklubben og på havnen, og vore tanker går til Bente og familien.

Æret være hans minde.

På vegne af Snekkersten Skotterup Sejlklub / Per & Elisabeth Reinholdt

Bisættelse finder sted fra Egebæksvang Kirke torsdag den 17. februar kl 13 med efterfølgende gravøl i sejlklubben.