Helsingør Teaterforening
16. februar 2017

Efter et besøg i sejlklubben i denne uge (3), blev Helsingør Teater og Teater Rio Rose desværre enige om, at forestillingen ANKOMSTEN ikke kan spille i Snekkersten Skotterup Sejlklubs lokaler, på en måde, hvor publikum vil få den bedst mulige oplevelse af forestillingen.

Shaun Tans lavmælte grafiske roman ANKOMSTEN flyttes derfor til Kulturværftets Lille Scene.

Forestillingen spiller stadig torsdag den 16. februar kl. 16 + 19.30 og alle kunder får direkte besked om ændringen af spillestedet.

Med Venlig Hilsen

Camilla Hasseriis Dietz

PR og Kommunikation / Repertoire

Havnepladsen1, DK-3000 Helsingør

www.helsingor-teater.dk

Flyttet til Kulturværftets Lille Scene

Helsingør Teater vil gerne tilbyde medlemmer af sejlklubben gratis adgang til forestillingerne og stiller 20 gratis billetter til rådighed på hver forestilling.

Tilmelding: Kontakt Helsingør Teater på info@helsingor-teater.dk – husk at opgive navn og antal.

(med forbehold for udsolgte forestillinger)

Hvad får et menneske til at bryde op fra hjemmet, lægge alt bag sig og rejse alene til et fremmed land, et sted uden venner og familie, hvor sproget er ukendt, ensomheden overvældende, dagligdagens helt almindelige genstande uden navn og selve fremtiden uvis?

En ordløs oplevelse, hvor illustrationer og akustisk musik smelter sammen i en scenograferet ramme. Bogens 449 billeder vises på film, ledsaget af nykomponeret musik, som spilles live.

Helsingør Teaterforening
16. februar 2017

Vi har kontakt med Teater Rio Rose, der har produceret en meget meget fin, musikalsk forestilling der hedder ANKOMSTEN, som vi virkelig godt kunne tænke os at præsentere sammen med jer af flere grunde.

Lidt om forestillingen:

ANKOMSTEN er en fortolkning af en prisvindende grafisk roman af samme navn. Forestillingen er uden ord, mens illustrationer, film og akustisk musik smelter sammen i en scenograferet ramme om en historie om flugtens væsen. Bogens 449 illustrationer er klippet sammen til en animationsfilm af tegnefilmsinstruktør Jonas Wagner, og ledsages af live, nykomponeret musik af jazzkomponist og musiker Thomas Clausen.

I billeder og lyd formidles følelsen af at være fortabt, isoleret og afhængig af hjælp, når hovedpersonen som flygtning møder en uigenkendelig og uforståelig verden.

Det er en meget intim iscenesættelse, der fortælles i et universelt (ordløst) sprog. Det drejer sig ikke om store politiske kampe og konsekvenser, der er hverken blod eller brutalitet i den, men den formidler knivskarpt, hvordan det må føles at komme til en verden, som man ikke kender eller forstår. Det er netop ANKOMSTEN mere end det er dét, man flygter fra, der er omdrejningspunktet.

Lidt om publikum/præsentationen

Vi synes denne forestilling kunne være ret smuk på havnen (da ankomsten netop sker med båd i tegningerne) og ville meget gerne bruge forestillingen til blandt andet at skabe et møde, en fælles universel oplevelse, mellem publikummer der netop ikke mødes i teateret – eller uden for, for den sags skyld. Vi ville meget gerne gå i kontakt med lokale flygtninge grupper eller grupper med svage danskkundskaber og samtidig sørge for at publikum netop mødes og kan tale sammen med udgangspunkt i oplevelsen. Jeg tænker fx at tage fat i den gruppe, der hedder Venligboerne Helsingør, der er en del af et landsdækkende frivilligt netværk, der hjælper flygtninge på forskellig vis.

Jeg tænker lidt at der skulle være to forestillinger samme dag – en eftermiddag og en aften.

Man kan se et lille klip af forestillingen hér: https://vimeo.com/143970489

Og kan i øvrigt se anmeldelser og andet hér: http://teaterriorose.dk/forestillinger/ankomsten2/

Vi kan få forestillingen i februar 2017 og jeg har lige nu sat et kryds på torsdag den 16. februar.