84 danske OPTI’er på Gardasøen
SUP intro 2017
24. april 2017

Standerhejs 23. april / bådene i vandet

Standerhejs er kl 13:00. Sejlklubben byder på en øl/vand og vi spiser vor medbragte mad.

Formandens tale:

Det er igen en fornøjelse at kunne byde velkommen til standerhejsningen. Selv om vi stadig har forårsvarmen til gode, skyder nye knopper frem i naturen og ikke mindst i sejlklubben. De nye aktiviteter vi igangsatte sidste år har vist sig at være så holdbare, at vi fortsætter og udbygger i år. Vores klub vokser. Vi har lige indberettet medlemstallet til kommunen og vi skrev 430 medlemmer, hvilket er 60 mere end året før. En stigning på mere end 15%. Derfor holder vi et informationsmøde den 3 maj om sejlklubbens mange tilbud. Alle er naturligvis velkomne. Også i år vil der være pinsetur, mandagskapsejlads, tirsdagssejlads for smakkesejlerne, torsdagsgril, sejlads for de unge tirsdag og torsdag, Sank Hans aften og Havnefest. Og det skulle ikke undre mig om der kommer mere til.

Vores ungdomsafdeling er fortsat i rivende udvikling, især optimistsejlerne har høje ambitioner med planer om at komme på eliteniveau i indeværende år, der satses på store stævner og samarbejdet  i form af fællestræning med omkringliggende havne fortsættes og udbygges til at omfatte alle jolletyper, optimist, FEVA, Zoom 8 og 29-ere. Som ungdomsvenlig sejlklub lægger vi vægt på at have attraktive tilbud til alle unge mellem 5 og 25 år. Men beklageligvis er vores kapacitet begrænset, så der er venteliste til at lære at sejle optimist.  Krabbeklubben er for børn mellem 5 og 8 år, startede sidste år fortsætter og er vist nok allerede fuld tegnet for i år. Deres første møde er tirsdag den 2. maj, hvor der kommer 15 glade unger, som gerne vil lege ved og med vandet. Jeg er sikker på at de vil sætte pris på det nye bassin til børnene, som  kommer lige neden for terrassen. Krabberne mødes hver tirsdag i hele sejlersæsonen.

SUP, Stand Up Padling, som også startede sidste år, var også et hit. Med støtte fra bl.a. Friluftrådet købte vi 5 boards og lånte nogle. Nu har vi lige købt 4 boards mere, så flere kan få glæde af vores gode Øresundsvand. Alle boards venter blot på at sejlerne nu får masterne ud af masteskuret, som så skal bruges til opbevaring af boards. Hvis du gerne vil lære SUP at kende skal du blot tilmelde dig via hjemmesiden.

Også vores sejlerskole for unge over 18 år vokser. Sejlerskolen har siden 2011 været certificeret af Dansk Sejlunion – det indebærer, at vi følger deres retningslinier for skolens undervisning og hvor der lægges vægt på sikker sejlads. Det er elevernes garanti for en kvalificeret undervisning. I sejlerskolen kan vi mærke den stigende interesse for at lære at sejle. Derfor har vi her i foråret købt en skolebåd mere – igen en Int 806 – og dermed har vi nu plads til 24 voksne elever. Skolen har mere end 10 engagerede instruktører, som alle besidder en betydelig sejlererfaring og lyst til at lære dig at sejle. Og der er endnu ledige pladser i sejlerskolen, så tilmeld dig via hjemmesiden.

Og her til slut vil jeg igen sætte fokus på sikkerhed og invitere sejlerne til en lørdag i sikkerhedens navn. Lørdag den 6. maj holder vi praktisk øvelse på Øresund i ”mand-over-bord”. Tilmeld din båd til øvelse på hjemmesiden. Du får til opgave at sejle ud på Øresund og samle en over-bord-falden person op i din båd. Dansk Søredningstjeneste vil være til stede; men besætningen om bord på din båd skal selv samle personen op. Sejlklubben støtter så meget op om projektet, at de deltagende både af klubben  får noget sikkerhedsudstyr til båden.

Anders Post og Sara hjælpes ad med at hejse standeren 🙂

Til slut ønskes alle en rigtig god sejlersæson med masser af gode oplevelser i vores sejlklub og ude på vandet.

Sejlklubben længe……

Og suset….

Forbered dig på sæsonen og læs denne gode pjece  –

Sikkerhed til søs ‘klik’ – Stena Line